Shockwave therapie

Zeer effectief bij peesblessures, hielspoor en scheenbeenirritaties

Shockwave therapie is een behandelmethode binnen de fysiotherapie, waarbij door middel van drukgolven het weefselherstel van met name peesweefsel wordt gestimuleerd. De pijnlijke plaats wordt behandeld met een 'behandelpistool' met een speciale behandelkop. Deze kop geeft krachtige druk. De drukgolven activeren de eigen genezingskracht van het lichaam.

Wanneer is shockwave therapie effectief?

Deze therapie wordt ingezet bij pijnklachten aan pezen, spieren en gewrichten. De behandelmethode is vooral effectief bij:

• hielspoor;
  • achillespeesontsteking;
  • kniepeesontsteking;
  • scheenbeenirritatie (shin splint);
  • slijmbeursontsteking in de knie;
  • slijmbeursontsteking in de heup;
  • pees- en slijmbeursontsteking in de schouder;
  • tenniselleboog (onderkant elleboog) & golfelleboog (zijkant elleboog);
  • klachten aan pezen rond pols;
  • ziekte van Dupuytren (bindweefselverhardingen in handpalm en vingers).

Hoe lang duurt het voor je effect merkt?

De meeste patiënten zijn in gemiddeld 7 behandelingen van hun klachten af. Je kan zelfs na de 1e behandeling al een verbetering (minder pijn) merken.

Hoe voelt de behandeling?

De behandeling wordt direct boven de pijnlijke plek gegeven, waardoor je op die plek een onaangenaam gevoel kunt ervaren.

Is er wetenschappelijk onderzoek verricht naar deze behandelmethode?

Shockwave therapie is wetenschappelijk onderzocht. Middels deze onderzoeken is aangetoond dat in het weefsel zeer lokaal een verhoogde homeostase (evenwicht in de cellen) ontstaat, de bloedcirculatie beter wordt en cellen worden aangezet tot de aanmaak van het groeihormoon. De behandeling verminderd de pijn, waardoor je beter gaat bewegen. Beter bewegen draagt weer bij aan een beter en natuurlijk herstel. Shockwavetherapie bevordert het zelfherstellendvermogen van het lichaam direct op de plek waar dat nodig is.

Wat kost de therapie?

Shockwave therapie is internationaal erkend. Het kan als een normale zitting fysiotherapie worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraar. Een shockwave apparaat is behoorlijk kostbaar in aanschaf, daarom kiezen sommige fysiotherapiepraktijken ervoor om een hoger tarief te hanteren. In dat geval betaal je zelf het verschil tussen het reguliere tarief voor fysiotherapie en het hogere tarief voor shockwave therapie. Bij Your Health Fysio hanteren we voor shockwave therapie geen hoger tarief, maar het reguliere tarief voor fysiotherapie. De kosten worden rechtstreeks gedeclareerd bij je zorgverzekeraar. Je dient dan uiteraard wel te beschikken over een aanvullende verzekering.

Afspraak maken of meer informatie?

Wil je een afspraak maken voor een intakegesprek of wil je meer weten over de mogelijkheden van shockwave therapie? Vul dan het contactformulier in, stuur een mail naar info@yourhealthspot.nl of bel ons via telefoonnummer 078 - 612 55 49.